Nagyjából a kerékpáros túrázók már tisztában vannak vele, hogy technikai értelemben mire képesek az e-bike-ok. Akik próbálták már a pedeleceket, valószínűleg maradandó élmény volt, és függetlenül attól, hogy átnyergeltek-e, nagyjából tudják, mire használnák őket. Az alábbiakban azt járjuk körül, hogy milyen előnyei (esetleg hátrányai) lehetnek az elektromos rásegítéses bringáknak a klasszikus túrákon.

 

Először nem árt tisztázni, kinek, mi a klasszikus túra. Mi most olyan bringázásokról beszélünk, melyek átlagemberek számára is értelmezhetők, a távot és a nehézségi szintet is tekintve. Gyalogosan a kirándulás szót használnánk, amikor nem a sportteljesítményen van a hangsúly, miszerint hány kilométert és hány méter szintemelkedést teljesített valaki. Sokkal fontosabb, hogy egy társaság bejárt együtt egy szép vidéket, jókat beszélgettek, ettek-ittak, fényképeztek, s persze a végére azért el is fáradtak, megdolgoztatták testüket a szabad levegőn.

 

Ha hétköznapi társaságról beszélünk, ritkán merül fel, hogy mondjuk futva teljesítsünk egy kirándulást… Nyilván vannak, akiknek ez jólesik, de kevesen. A gyaloglás pont az a tempó, amikor a mozgás megemeli a pulzusunk. Ha meredek ösvényeken kapaszkodunk fel, rendesen lihegünk is, de alapjában véve olyan tempóban haladunk, amilyennel egymáshoz képest akár jelentősen eltérő kondícióval rendelkező emberek is komfortosan tartják egymással a lépést. Ha ugyanennek a társaságnak a tagjai (akik nagyon jól érezték magukat a kiránduláson) bringára pattannának, valószínűleg sokkal jobban kiütköznének a fizikális különbségek, főleg hegyes, erdős vidékeken, ahol általában kirándulni szoktunk. Az emelkedőkön szétszakadna a csoport, többen tolni kényszerülnének a kerékpárt.

 

A legtöbb, amit az e-bike adhat egy túrához, hogy elsimulnak az erőkülönbségek, dinamikájában egy kiránduláshoz hasonlít a bringázás. Nyilván e-bike nyergében is maximumra járathatjuk lábainkat, mert az elektromotor csak rásegít, de nem ez a fő cél. Inkább a túrázás élménye, moderált fizikai megterheléssel. A pedelec kerékpárok automatikusan, választott programmód szerint segítenek be a pedálozásba, de közben végig meghagyják az érzést, hogy saját erőből hajtjuk a bringát!

 

A programmód választásnak köszönhetően a társaság minden tagja pont olyan keményen nyomhatja túra közben, ahogy szeretné. Egy átlagosan jó kondiban lévő felnőtt 200 Watt körüli teljesítményt leadva teker fel egy emelkedőre, egy sportszerűen kerékpározó akár 400 Watt teljesítménnyel. Az elektromos rásegítés a különbözetet jelentő 200 Watthoz képest többet is hozzá tud adni a teljesítményhez, vagyis túra közben a legerősebbekhez képest is könnyedén eltüntethető a hendikep. Pedelec bringákkal túrázva sokszor előfordul, hogy az erősebbek az „ECO” – minimális rásegítést választják, miközben a társaság idősebb, gyengébb fizikumú tagjai „SPORT” módban érik el a hasonló teljesítményt. És közben pont annyira tudnak koncentrálni a látnivalókra, a környezetre is, amennyire szeretnének.

 

Ha technikai szempontból nézzük a lehetőségeket, az e-bike egyik komoly közvetett előnye, hogy a rásegítő elektromotor miatt nem kell aggódni a kerékpár tömege miatt (kivéve, ha lemerül, de erről majd később). Mivel kevésbé számít a tömeg, hegyikerékpárok közül nyugodtan választhatunk összteleszkópos, elöl és hátul is tekintélyes rugóúttal rendelkező pedelecet, ami kisimítja a rázósabb ösvényeket. Ballonosabb gumikat használhatunk alacsonyabb nyomáson, ami szintén növeli a biztonságot. Kevésbé gyakorlott bringások is megbirkózhatnak így az egyszerűbb terepek támasztotta kihívásokkal, még közelebb kerülve két keréken a természethez.

 

Hátrányok, mínuszok? Nincs sok. Az e-bike egyik kétségtelen hátránya a hagyományos kerékpárokhoz képest a tömeg. És ez nem is menet közben jelentkezik, hanem például pakolásnál, nehezebb ki-be (fel-le) pakolni a kocsiba a bringát, amikor szeretnénk megközelíteni a túra helyszínét. Letámasztásnál is óvatosabbnak kell lenni. Akkor is hátrányba kerülünk, ha rossz pillanatban merül le az akkumulátor, nem kell ecsetelni, milyen egy 20 kg-os kerékpárral rásegítés nélkül közlekedni. Ezt elkerülendő az e-bike kicsit behatárolja a túrázás lehetőségeit, hiszen gondoskodnunk kell előbb-utóbb a feltöltésről. Többnapos túrát úgy kell tervezni, hogy útba ejtsünk feltöltőpontokat, vagy cipelni kell magunkkal a töltőt. Szerencsére egy mai modern e-bike hatótávja bőven túlmutat egy hétköznapi bringás turista napi penzumán. Hátrány a pedelecek ára is, nem olcsók, de kérdés, hogy mihez képest. Ha azt nézzük, hogy egy ilyen túragép kiválthatja a robogót a városi közlekedésben is, lesz olyan, akinek mindenképpen megéri a beruházást. Ha pedig alkalomszerű túrázásban gondolkozik valaki e-bike nyergében, ott a kölcsönzés lehetősége.

 

Mindent összevetve a pedelecek a legtöbb ember számára új perspektívákat nyitnak meg a kerékpáros túrázásban. Nem túlzás kijelenteni, hogy sokaknak az egyetlen lehetőség egyes vidékek felfedezéséhez két keréken.

X