Vannak, akik elfogadták, tudják és örülnek, hogy hobbijuk gyakorlásához választhatnak elektromos rásegítéses kerékpárt is, és vannak, akik még mindig fanyalognak. Utóbbiak sosem fogják elismerni, de titokban már ők is egy Specialized Turbo Levo SL-re vágynak…
Az innovációkban élen járó amerikai gyártó koncepciója szerint elektromos rásegítésből minimális is elég, illetve sokszor csak egy minimális plusz erőre lenne szükségünk. Ennek jegyében alkották meg 2019-ben saját SL 1.1 motorjukat, amely – bár nem rendelkezik hasonló teljesítményadatokkal, mint az ismert gyártók (Bosch, Shimano, Yamaha stb.) rendszerei – minden elterjedt elektromos rásegítéses meghajtásnál könnyebb, és fejlettebb vezérléssel működik. A felhasználó ebből leegyszerűsítve annyit érez, hogy nem érez semmit, vagyis szinte észre sem veszi, hogy pedelec kerékpáron ül.
A Specialized új motorja tavaly az országúti Creo SL-ben debütált, a bringa mindössze 12 kg, és a rásegítés nélküli bringázás élményét adja mindenki szerint, aki már próbálta. 2020-ra az amerikai gyártó átültette ezt a koncepciót a világ egyik legnépszerűbb pedelec hegyikerékpárjába, a Turbo Levo-ba. A végeredmény egy 17 kilogrammos trail bringa elöl-hátul 150 mm rugóúttal, melynek nyergében a legnehezebb emelkedőre is könnyebben jutsz fel, mint egy 9 kg-os XCO versenygépet hajtva.
Bár a rásegítés tartósan leadott teljesítménye “csak” 240 Watt, ez pont kétszer annyi, mint az a teljesítmény, amit egy átlagos hobbikerékpáros képes hosszabb időn át tartani, és ez összességében kicsit több, mint amire a világ legjobb kerékpárversenyzői képesek. A másik oldalon a Turbo Levo SL össztömegét a pedelec-rendszer ellenére sikerült olyan alacsonyan tartani, hogy tulajdonképpen csak 15-20%-kal nyom többet a mérlegen, mint egy felső-középkategóriás hagyományos trail/all-mountain hegyikerékpár.
Ezzel pont olyan könnyen kezelhető, játékos a traileken, mint egy könnyebb, rásegítés nélküli bringa. A teljes rendszerintegráció miatt ráadásul nem is látszik a külső szemlélő számára, hogy elektromotor dolgozik benne. És ha azt gondolnád, hogy a kisebb rendszer, kisebb akkumulátor miatt csökken a hatótáv… ez sem így van, hiszen a fejlett vezérlés optimalizálja az energia-felhasználást, nem dolgozik nagy nyomatékkal, csak amennyivel feltétlenül szükséges. Így hiába kisebb kapacitású az aksi, mint egy korábbi Turbo Levo-nál, a hatótáv hasonlóan nagy marad.