2022, Június

18jún.08:4516:00Tekerj a zöldbe – a Gaja-völgybe!08:45 - 16:00 Székesfehérvár, Csónakázó-tó, Ligetsor 41, Székesfehérvár, 800046 km

Időpont

(Szombat) 08:45 - 16:00

Helyszín

Székesfehérvár, Csónakázó-tó

Ligetsor 41, Székesfehérvár, 8000

További információk

Útvonal: Székesfehérvár/Iszkaszentgyörgy/Kincsesbánya/Fehérvárcsurgó/Gaja-völgy tájcentrum és vissza Székesfehérvárra Táv: 46 km. Szint: 160 m. Nehézség: könnyű. Felület: részben kerékpárutak, részben kis forgalmú mellékutak. Menetidő: tiszta kerékpáros idő mintegy 3-4 óra + pihenők, kastélyok, egyebek. A Gaja-patak völgyébe vezető utat a Magyar Kerékpárosklub Székesfehérvár és Térsége Területi Szervezete mérte fel, tette térképre és jelezte végig a Magyar Kerékpárosklub „Összetekerünk” projektje keretében. (https://kerekparosklub.hu/osszetekerunk/ketkereken-szekesfehervarrol-gajavolgybe) A székesfehérvári vasútállomástól indulva Iszkaszentgyörgyig végig kerékpárúton vezet az útvonal. (Prohászka Ottokár út – Horvát István utca – Hosszúsétatér – Balatoni út – Sütő utca – Piac tér – Palotai út – Régi Csóri út – Csóri Új út – Iszkaszentgyörgyi út). Iszkaszentgyörgyön a Petőfi Sándor utcáról (11,9 km) vagy jobbra tartva haladunk tovább a Kincsesi úton és egyből Kincsesbánya felé vesszük az irányt, vagy balra a Privát úton, majd jobbra az Ady Endre utcán át érhetjük el a Amadé-Bajzáth-Pappenheim kastélyt (13,5 km). A kastélyparkban jelölt tanösvényen juthatunk el a Kőpiramisig és az iszkaszentgyörgyi kilátóba. A kastélytól kivezető útról balra elindulva a József Attila utcán, a Rákóczi Ferenc utcán majd a Kossuth Lajos utca végén balra fordulva térünk rá a Kincsesi útra (14,7 km), mely elvezet Kincsesbányára. A Kincsesi út egy kis forgalmú út, a gépjármű forgalomra fokozottan figyeljünk. Kincsesbányát elérve a Kossuth Lajos utcán gurulunk be. Az első nagyobb kereszteződénél (16,9 km) a Gúttamási balra táblázásnál haladjunk tovább egyenesen a Kossuth utca végéig, ott jobbra fordulva, majd pedig jobbra tartva a Kertalja utcán hagyjuk el a falut és tekerünk tovább egészen a következő STOP táblás kereszteződéig (19.1 km). A kereszteződéshez lejtőn érkezünk, fokozottan figyeljünk, lassan közelítsük meg és álljunk meg a kereszteződénél. Itt balra fordulunk Fehérvárcsurgó felé. ez a szakasz hétvégi házak között vezet a csurgói víztározó déli végének érintésével. Fehérvárcsurgóra beérve a Dózsa György úton haladunk egészen az út bal oldalán található Károlyi kastélypark bejáratáig (20,9 km). A parkban mindenképp érdemes egy pihenőt tenni. Innen haladjunk tovább a kastély bejáratától balra a Dózsa György úton a Szabadság utcáig, forduljunk rá balra és a Szabadság utcán, majd az Aranyhegy dűlőn át ebből az irányból az út jobb oldalán lesz táblázva a Gaja-völgyi tájcentrumhoz vezető út. Útközben több érdekes látnivaló van:   Iszkaszentgyörgy – Amadé-Bajzáth-Pappenheim kastély:   A festői környezetben fekvő kastély több szempontból is különleges. 1944-ben itt működött a finn nagykövetség. 1994-ben itt forgatták a Megint tanú című film “libacombos” jelenetét. A kastély neobarokk stílusú épületrésze egy általános iskolának ad otthont. A birtok területén található egy gyönyörű angolkert is, továbbá a tanösvény egyik állomásán megtekinthető az a piramis, melyet Pappenheim Szigfrid emelt. De nem csak ez teszi különlegessé az épületet. A kastély már évek óta a finn származású mecénás és galériatulajdonos, Ari Santeri Kupsus otthonaként szolgál.  Ez az egyedüli kastély az országban, mely korához hű bútorokkal van berendezve, és lakható. A kastély egész nyáron várja a látogatókat, és bárki megpihenhet a birtok területén található pihenőhelyeken. Fehérvárcsurgó – Károlyi-kastély: A birtokon eredetileg egy L alakú, barokk kúria állt egészen addig, míg gróf Károlyi György zálogba nem vette azt, és egy angol-klasszicista stílusú kastélyt álmodott meg a helyére Heinrich Hugó közreműködésével. Károlyi gróf Széchenyi István közeli barátja volt, és sok európai körúton is jártak együtt. Talán ezek az utazások ihlették meg a gróf fantáziáját, mikor megterveztette a kastélyt. 1844-ben megkezdődtek a munkálatok, melynek keretében a kúriát lebontották s helyén megkezdték a kastély építését. Az 19. század közepére be is fejeződött az építkezés, és elkészült az U-alakú, egyemeletes kastély. A Károlyi család egészen 1944-ig élt itt. A kastély egyik ékköve az ún. csipketerasz, melynek megtekintéséhez meg kell kerülni az épületet. A kastély közel 40 hektáros parkjában találkozhatunk többek között egy hangulatos tóval, továbbá több, mint 150 éves fenyőkkel, hársakkal, gesztenyékkel és tölgyfákkal is. Nemrégiben fejeződött be a kastélypark felújítása, így a kirándulók a teljesen helyreállított parkban sétálhatnak. A kastély egész évben nyitva áll a látogatók előtt. Gaja-völgy – A Bakony gyöngyszeme A Bakonyban elterülő Gaja-völgy Fejér megye egyik legkedveltebb természeti kincse. A völgyet végigkíséri a közel 100 km hosszú Gaja-patak, mely vizével táplálja a Fehérvárcsurgón található víztározót. Akik úgy szeretnék elérni a Gaja-völgy bejáratát, hogy közben gyönyörködnének a kilátásban is, azok feltekerhetnek egészen Gúttamásiig, s onnan ereszkedhetnek le a völgybe, miközben szép kilátás nyílik a víztározóra. A Gaja-völgy számos kikapcsolódási lehetőséget biztosít a kerékpárosoknak is. Ha valaki megéhezik, akkor bográcsozhat, vagy akár grillezhet is a völgy területén. Azonban ha csak pihenni szeretne egyet, akkor azt a pihenőhelyek egyike alatt megteheti. A kerékpártúra a Tekerj a Zöldbe! túrasorozat része, ami a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség szervezésében az Aktív Magyarország támogatásával valósul meg és a Magyar Kerékpárosklub székesfehérvári önkéntesei szervezik. Túravezető: Botos Gergely (2017 óta van gyalogos és kerékpáros túravezetői képesítése)